In dit vakgebied wordt veel gebruik gemaakt van allerlei data die in database of GIS aan elkaar gekoppeld moet worden. De technische uitvoering daarvan worden door mij volledig beheerst en voer ik graag voor u uit.
In de luchtkwaliteit- en geluidprojecten is kennis van de omgeving van de weg noodzakelijk. Deze informatie wordt ontleent uit allerlei GIS-kaarten waar enorme databases met gegevens achter schuil gaan. Een voorbeeld hiervan is de BAG waarin alle gebouwen in Nederland zijn opgenomen.
Ik heb uitgebreide kennis en ervaring met vele verschillende programma`s en programmeertalen en heb daardoor de mogelijkheid om snel en goed grootschalige hoeveelheden data te verwerken en te analyseren.
Voor deze werkzaamheden maak ik gebruik van QGIS en de databases PostgreSQL en MySQL en aanvullende programma`s zoals php, python, ruby en javascript.
Een verkeersmodel heeft tot doel om op een snelle en correcte wijze de verkeersintensiteiten te berekenen. De geografische ligging van het netwerk is hieraan ondergeschikt. Voor milieuberekeningen is de geografische ligging van de bron echter van essentieel belang. De netwerken die in de luchtkwaliteits- en geluidsprojecten gebruikt worden moeten dan ook zo nauwkeurig mogelijk liggen. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van het NWB en de Top10. Het betekent echter dat de verkeersintensiteiten uit een verkeersmodel niet rechtstreeks in een milieuproject gebruikt kunnen worden; immers de netwerken zijn verschillend.
Voor dit probleem is een eenvoudige oplossing: een koppeling maken tussen de beide netwerken.
Op basis van de koppeling al dan niet gecombineerd met extra bewerkingen kunnen de gegevens wel overgeheveld worden. Het koppelen van de netwerken is een specialisme waarvoor ik diverse (eigen gemaakte) tools tot mijn beschikking heb.
Vooral in de Monitoringstool komen de ingevoerde busintensiteiten op vele plaatsen niet goed overeenkomen met de werkelijke busintensiteiten. De bussen hebben echter wel een significante invloed op de luchtkwaliteit. Bovendien zijn de maatregelen van de emissiebeperking van het (openbaar) busverkeer en belangrijke pilaar in het NSL. Als het aantal bussen niet goed overeenkomt met de werkelijkheid zullen de effecten ook niet correct zijn.
De meetinstrumenten van het verkeer zijn maar in beperkte mate in staat om onderscheid te maken tussen bussen en vrachtwagens. Ook in de gebruikelijke verkeersmodellen wordt dit onderscheid vaak onvoldoende gemaakt. Het aantal bussen zal dus aanvullend visueel geteld moeten worden of op andere wijze vastgesteld.
LICHTVERKEER heeft de (openbaar beschikbare) data van www.9292ov.nl dusdanig bewerkt dat de busintensiteiten op ieder wegvak in Nederland vastgesteld kan worden. Deze gegevens kunnen gebruikt worden voor het controleren/ijken van de eigen gegevens of direkt in de Monitoringstool opgenomen worden.
De gegevens zijn gebaseerd op de dienstregeling en daarmee is het impliciet ook mogelijk om elke willekeurige tijdsperiode te onderscheiden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de spitsperiode of aan de verschillende dagdelen voor geluidsonderzoek. Het is zelfs mogelijk om een specifieke dag in het jaar te isoleren.
LICHTVERKEER bespreekt graag de mogelijkheden en wensen met u.