Bus-intensiteiten

Bus-intensiteiten

Vooral in de Monitoringstool komen de ingevoerde busintensiteiten op vele plaatsen niet goed overeenkomen met de werkelijke busintensiteiten. De bussen hebben echter wel een significante invloed op de luchtkwaliteit. Bovendien zijn de maatregelen van de emissiebeperking van het (openbaar) busverkeer en belangrijke pilaar in het NSL. Als het aantal bussen niet goed overeenkomt met de werkelijkheid zullen de effecten ook niet correct zijn.

De meetinstrumenten van het verkeer zijn maar in beperkte mate in staat om onderscheid te maken tussen bussen en vrachtwagens. Ook in de gebruikelijke verkeersmodellen wordt dit onderscheid vaak onvoldoende gemaakt. Het aantal bussen zal dus aanvullend visueel geteld moeten worden of op andere wijze vastgesteld.

LICHTVERKEER heeft de (openbaar beschikbare) data van www.9292ov.nl dusdanig bewerkt dat de busintensiteiten op ieder wegvak in Nederland vastgesteld kan worden. Deze gegevens kunnen gebruikt worden voor het controleren/ijken van de eigen gegevens of direkt in de Monitoringstool opgenomen worden.

De gegevens zijn gebaseerd op de dienstregeling en daarmee is het impliciet ook mogelijk om elke willekeurige tijdsperiode te onderscheiden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de spitsperiode of aan de verschillende dagdelen voor geluidsonderzoek. Het is zelfs mogelijk om een specifieke dag in het jaar te isoleren.

LICHTVERKEER bespreekt graag de mogelijkheden en wensen met u.


Korenkamp 34
| +31 (0)6 55 796 794
| www.lichtverkeer.nl
| IBAN NL72 RABO 0103 8941 01
7434 SC LETTELE
| KvK 56.07.19.14
| BTW NL 0014 6569 1B 78